Exempelbanken
VGU Tätort - Sidoförskjutning utan avsmalning

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 020627AB212
Kommun: Sundbyberg
Väg nr./Gatunamn: Rissneleden
År: 2000
Kontaktpersoner: Ann-Sofie Atterbrand
Kommentarer

Åtgärden har givit en tydlig hastighetsreduktion och också en uppehållsyta på bred mittrefug för oskyddade trafikanter med ex.vis barnvagn eller cykel.

Övrig information

ÖVERGÅNSSTÄLLE -demoprojekt, Vägverket Region Stockholm RAP 2001:0487 Sökord: Sektion tätort - gaturum;

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 50 42
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 62 53
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 0 0
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 0 0
ÅDT fordon 5900 5900
Vägbredd (m) 13.0 13.0
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 2000 2000
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

På grund av målpunkter på båda sidor av Rissneleden fanns ett behov av gångpassage vid den aktuella korsningen. Fordonshastigheterna på sträckan var hög.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Vid det nya övergångsstället samt på motsvarande sida av korsningen har breda mittrefuger anlagts för att minska körbanebredden. Före mittrefugerna har körbanan smalnats av genom utflyttning av kantstenen, samt åtgärder vidtagits för att åstadkomma en sid

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Efter införande av övergångsställe i samband med ombyggnaden lämnar 63% av förarna företräde åt gående. Efter ombyggnaden nyttjade samtliga fotgängare som observerades det nya övergångsstället. Andelen som lämnar företräde vid det närliggande övergångsstä

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.