ID-nummer: | 020627AB212 |
Kommun: | Sundbyberg |
Väg nr./Gatunamn: | Rissneleden |
År: | 2000 |
Kontaktpersoner: | Ann-Sofie Atterbrand |
Kommentarer | ||
Åtgärden har givit en tydlig hastighetsreduktion och också en uppehållsyta på bred mittrefug för oskyddade trafikanter med ex.vis barnvagn eller cykel. |
||
Övrig information | ||
ÖVERGÅNSSTÄLLE -demoprojekt, Vägverket Region Stockholm RAP 2001:0487 Sökord: Sektion tätort - gaturum; |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 50 | 42 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 62 | 53 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 5900 | 5900 |
Vägbredd (m) | 13.0 | 13.0 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
På grund av målpunkter på båda sidor av Rissneleden fanns ett behov av gångpassage vid den aktuella korsningen. Fordonshastigheterna på sträckan var hög. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Vid det nya övergångsstället samt på motsvarande sida av korsningen har breda mittrefuger anlagts för att minska körbanebredden. Före mittrefugerna har körbanan smalnats av genom utflyttning av kantstenen, samt åtgärder vidtagits för att åstadkomma en sid |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Efter införande av övergångsställe i samband med ombyggnaden lämnar 63% av förarna företräde åt gående. Efter ombyggnaden nyttjade samtliga fotgängare som observerades det nya övergångsstället. Andelen som lämnar företräde vid det närliggande övergångsstä |