ID-nummer: | 060104AB3221 |
Kommun: | Täby |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Sari Wallberg |
Dokument |
![]() |
Ingress | ||
Trafiknätsanalyser enligt Lugna gatan är gjorda i de flesta kommuner i Sverige. Täby har valt att höja anspråken för kollisionshastighet. Skälen till det kan vara hänsyn till tunga fordon eller annat. Vidare har man valt att använda 85-percentil som mätvärde, ett vanligt värde i kommunerna, istället för Lugna gatans 90-percentil. |
||
Beskrivning | ||
Biltrafikanternas anspråk på en säker trafikmiljö är uttryckt som högsta fordonshastighet i en eventuell kollisionspunkt. På grund av större deformationszoner vid frontalkollision än vid sidokollision skiljer sig bedömningsmallarna åt. Biltrafikens anspråk på framkomlighet uttrycks som genomsnittlig färdhastighet i det befintliga bilnätet. Färdhastigheten som accepteras är olika beroende på typ av resa. Bilnätet har därför delats upp efter vilken huvudsaklig trafikuppgift varje länk har och hastighetsanspråket varierar därefter. I de flesta fall har dock en länk inslag av olika typer av trafik. Färdhastigheten spelar egentligen en mindre roll för framkomligheten i bilnätet i en tätort men är den faktor som mest påverkar de andra trafikslagen, främst gc-trafiken. I stället är det fördröjningar i samband med korsningar som är avgörande för hur lång tid en resa inom tätorten tar. Speciellt påverkar korsningar med hög belastningsgrad framkomligheten negativt. I Täby tillkommer dessutom ett antal järnvägskorsningar som medför fördröjningar. Dessa aspekter av framkomligheten för biltrafiken tas inte upp här. Kompletteringar har gjorts med hjälp av äldre mätningar och uppskattningar. Biltrafikanternas säkerhet har bedömts utifrån mätta och uppskattade hastigheter i huvudnätet. Lokalnätet innehåller ett flertal gator där hastigheterna är så höga att låg kvalitet erhålls vid risk för sidokollision och mindre god kvalitet vid risk för frontalkollision. I korsningspunkterna är kvaliteten övervägande låg och bara undantagsvis mindre god eller god. På sträcka är kvaliteten generellt mindre god på huvudnätet för biltrafik och låg på genomfarts- och infartsgator. Ett fåtal sträckor har bedömts ha god kvalitet, varav två har helt uppskattade hastigheter. Förmodligen finns ytterligare ett antal korta sträckor där linjeföringen gör att hastigheten hålls nere och kvaliteten blir god. I vilken omfattning biltrafikens anspråk på färdhastighet tillgodoses på sträcka har bedömts med utgångspunkt i de mätningar av medelhastigheten som gjorts och i skyltad hastighet. De fördröjningar som uppkommer i samband med korsningar drar ner färdhastigheten, speciellt under flödestoppar. Lokalnätet har god kvalitet i alla hastigheter och redovisas därför inte. Eftersom lokalnätet har god kvalitet i alla hastigheter gäller det att körsträckan ut till huvudnätet inte blir för lång. Framkomligheten bedöms därför efter kortaste körsträcka till huvudnätet från varje punkt i lokalnätet. Mer än hälften av lokalnätet inom tättbebyggt område får god kvalitet. Endast mindre områden får låg kvalitet. I bilutredning för tätorten Mjölby används begreppen huvudgator och lokalgator. I TRAST och VGU har dessa begrepp ersatts av huvudnät och lokalnät för biltrafik. Avsikten är bland annat att underlätta förståelsen för näten och hanteringen av Gaturumsbeskrivningen. |