| ID-nummer: | 070116AB3348 |
| Kommun: | Stockholms stad |
| Väg nr./Gatunamn: | . |
| År: | 2006 |
| Kontaktpersoner: | Krister Isaksson |
| Kommentarer | ||
|
Bra åtgärd för öka säkerhet och tillgänglighet för cyklister. |
||
| Övrig information | ||
|
Åtgärden anläggs i 315 signalreglerade korsningar i Stockholms innerstad där cykeltrafik är tillåten. |
||
| Före | Efter | |
| Högsta tillåten hastighet (km/t) | 0 | 0 |
| Mätår ÅDT | 0 | 0 |
| Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
|
Signalreglerade korsningar innebär risker för cyklister framförallt i situationer med högersvängande fordon, och i synnerhet när det rör sig om tunga fordon. Cyklister hamnar i döda vinkeln och riskerar att bli påkörda med allvarliga olyckor som följd. |
||
| Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
|
Vägbanan målas om och bilarnas stopplinje flyttas 5 meter framför övergångsstället. I det utrymme som skapas, cykelboxen, målas en cykelsymbol. Ett kortare cykelfält målas i anslutning den till den tillbakadragna stopplinjen för att möjliggöra cyklisters |
||
| Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
|
Åtgärden resulterar i - ökad säkerhet för cyklister vid högersväng - ökad komfort för cyklister som slipper stå bakom bilarna i avgaserna - ökad framkomlighet för cyklister - ökad säkerhet och möjlighet till god placering vid vänstersväng för cyklister (f |
||